UMENIE: Franz Anton Maulbertsch

Umelecké dielo jedného z najvýznamnejších barokových maliarov strednej Európy – Franza Antona Maulbertscha

Umelecké dielo jedného z najvýznamnejších barokových maliarov strednej Európy – Franza Antona Maulbertscha (1724 – 1796), absolventa viedenskej akadémie a jej člena od roku 1757, budí pozornosť už celé jedno storočie. Jeho výtvarnú pôsobivosť, výnimočnosť a excentrickosť prirovnal maliar Oskar Kokoschka k hudobnému dedičstvu Wolfganga Amadea Mozarta. Identifikácii, deskripcii a interpretácii Maulbertschových skíc, olejomalieb a nástenných malieb sú venované stovky publikácií, pričom tieto textové tlmočenia maliarskej vizuality zároveň ukazujú, koľko potenciálnych smerov poskytuje štúdium Maulbertschovho maliarskeho diela: od formálnej analýzy, cez ikonografické štúdie či sledovanie vývoja autorského rukopisu, svetelnosti i farebnosti, prípadne vývinu a posunu neskorobarokového maliarstva smerom ku klasicizmu až po širšiu ilustráciu politicko-sociologického vývoja v strednej Európe v druhej polovici 18. storočia, najmä vzťahu osvietenstva a následných reakcií tzv. anti-osvietenského katolíckeho hnutia. Maulbertschova mimoriadne originálna tvorba je charakteristická veľmi individuálnym pochopením a dynamickou interpretáciou farby, svetla a tvaru, ktorá je na našom území zastúpená aj signovaným obrazom Immaculaty a sv. Michala Archanjela na hlavnom oltári farského kostola v Skalici z roku 1778, a na ktorom je práve svetlo prichádzajúce z niekoľkých iracionálnych zdrojov asi najdôležitejším významovým prvkom výstavby celku. Ťažisko diagonálne komponovanej a vertikálne rozvinutej kompozície je v hornej časti, s Immaculatou so zopätými rukami vo vrchole, s gloriolou z hviezd a s holubicou Ducha Svätého nad hlavou. Pod ňou v dynamickom pohybe sa vznášajúci archanjel Michal v zbroji, s helmicou na hlave, štítom a mečom zráža padlých démonov. Skalický obraz, vytvorený pre magistrát slobodného kráľovského mesta, patrí medzi Maulbertschove najkvalitnejšie olejomaľby 70. rokov 18. storočia a dokazuje, že i v období, keď sa jeho maliarsky štýl vyrovnáva s klasicistickými požiadavkami, si udržuje nepretržite autorské kvality.

 

 

Rozmery známky: 44,4 x 54,4 mm

Forma TL: HA

Počet známok na TL: 1

Počet známok v sérii: 1

Tlačiareň: Tiskárna Hradištko, s.r.o.

Technika tlače: Ocelotlač z plochej platne v kombinácii s ofsetom

Náklad: 40 000

 

 

 

zdroj:www.pofis.sk