AKTUALITY

90. výročie založenia spoločnosti Chemosvit

14.05.2024

Začiatkom roka 1934 sa na miestach dnešného mesta Svit začala vďaka Janovi Antonínovi Baťovi budovať fabrika, ktorá v súčasnosti nesie názov Chemosvit a je významným tvorcom nielen ekonomického ale aj spoločenského života v regióne. Tridsiate roky boli na zelenej lúke pod Tatrami poznačené prudkým rozvojom výroby – umelého vlákna, striže, celofánu a sprievodných činností, o akých dovtedy nebolo ani zmienky. Fabrika počas svojej existencie prešla ťažkými obdobiami a jej tvorcovia vyvinuli množstvo úsilia, aby firma úspešne prežila. Skupina Chemosvit je od roku 1993 dodnes v rukách pôvodných akcionárov, ktorí významne pracovali na jej rozvoji a dnes má táto značka svoje pevné miesto nielen v regióne, ale aj vo svete.

„Nemyslieť len na seba, ale i na svojich blízkych, prácu, budúcnosť firmy a ďalších generácií. Vždy sme pristupovali k operatívnym, taktickým i strategickým úlohám a výzvam, ktorým sme čelili za aktuálneho stupňa poznania, s najlepším vedomím. Viedli sme a vedieme svojich najbližších, či v rodine alebo v spoločnosti, k životu podľa etických hodnôt, každý deň urobiť niečo pozitívne. Keďže i malým krokom vytvárame budúcnosť.“ (Michal Ľach)

Autorom dizajnu výročnej emisie je Mykola Kovalenko, grafik európskeho významu pochádzajúci z Ukrajiny. Dizajn známky je tvorený viskózovým vláknom, ktorý cez siluetu fabriky s komínom a panorámu Tatier prechádza do číslice 90. Známka je tlačená po prvý raz technológiou viacfarebnej serigrafie, ktorej biela farba vytvára mierny reliéf, ako keby bolo viskózové vlákno položené na papieri. Na FDC obálke je historická mapa fabriky a na pečiatke dobový podpis zakladateľa J. A. Baťu.

Mgr. Peter Migáč

 

 

Rozmery známky: 27,2 x 44,4 mm

Forma TL: UTL

Počet známok na TL: 8

Počet známok v sérii: 1

Tlačiareň: Tiskárna Hradištko, s.r.o.

Technika tlače: Serigrafia

Náklad: 250 000

 

 

zdroj:www,pofis.sk

Album na mince 5 € (Fauna a flóra)

03.05.2024

Nová varianta zberateľského albumu na mince 5 € série Fauna a flóra na Slovensku 2021-2025. Album je vyrobený z laminovaného extra tvrdého kartónu, s kruhovými výrezmi na 10 kusov slovenských 5 Euromincí a magnetickým uzatváraním. Mince sa ukladajú v kapsuliach a vďaka otvárateľnému vnútru sú mince viditeľné z oboch strán. Vonkajší rozmer: 198 x 240 mm.

 

Album si môžete objednať po kliknutí na tento odkaz: www.nunofi.sk/zberatelske-potreby/album-na-mince-5-fauna-a-flora-var-2

 

 

0 Euro Souvenir - ČACHTICKÝ HRAD

30.04.2024

Pôvodne strážny hrad, na jednom z výbežkov Malých Karpát, s výhľadom do krásnej okolitej prírody sa preslávil vďaka Alžbete Báthory , prezývanej aj ako krvavá grófka. Hrad po dvojročnej obnove v roku 2014 zmenil svoj vzhľad a pýši sa hlavným nádvorím s dvomi predhradiami. Na pôvodnom hornom hrade sa hrdo týči kaplnka a časť priestorov Východného paláca s obytnou vežou, kde bola krvavá grófka vo väzení a kde aj zomrela. Na hospodárskom predhradí Vás privítajú remeselné stánky, včelia cesta aj výstavný priestor s tabuľami, dobovými predmetmi a novinkou sú mučiace nástroje. Nechýba ani pestrý program atraktívny pre všetky vekové kategórie s večernými koncertmi, šermiarskymi vystúpeniami, divadlom pre deti aj tvorivými dielňami. Príďte si na ČACHTICKÝ HRAD oddýchnuť uprostred prírody a zistiť pravdu o Alžbete Báthory. Bola v skutočnosti krutá sadistka, alebo len obeť osudu?

 

 

 

Miesto predaja:
Čachtický hrad-areál hradu
Podzámska 1299, Čachtice
www.cachtickyhrad.eu

Začiatok predaja:
01.05. 2024 od 10.00

Náklad: 5000ks

Cena: 3€/ks

 

Výsledky verejnej anonymnej súťaže na výtvarný návrh striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 10 eur k 250. výročiu narodenia Jozefa Dekreta Matejovie

25.04.2024

Národná banka Slovenska vyhlásila vo februári 2023 verejnú anonymnú súťaž na výtvarný návrh striebornej zberateľskej euromince v nominálnej hodnote 10 eur k 250. výročiu narodenia Jozefa Dekreta Matejovie.

Do súťaže bolo predložených osem výtvarných návrhov od šiestich autorov. Komisia na posudzovanie výtvarných návrhov pamätných mincí a zberateľských mincí ich hodnotila v apríli 2023. Jej odborným poradcom v procese hodnotenia bol Mgr. Michal Ďurčo, PhD. z Historického ústavu SAV.

Prvú cenu a realizáciu získal Mgr. art. Martin Sabol. Kompozičnú osnovu averzu jeho výtvarného návrhu tvorí jemný kruhový prierez kmeňom stromu. V jeho strede vytvára autor štrbinu so siluetou ihličnanu a plasticky vystupujúcej sadenice vnútri plochy. Autor zohľadňuje vizuálne prepojenie medzi averzom a reverzom tým, že opätovne pracuje s fragmentom štruktúry letorastov a siluety stromu, plastickým odstupňovaním až na základný plán. Vpravo umiestňuje portrét Jozefa Dekreta Matejovie.

Druhú cenu získal Mgr. art. Peter Valach. Výtvarný návrh averzu je postavený na číselnom znaku nominálu, ktorý formátovo dominuje celej ploche. Číslice sú dotvorené plastickým rezom stromu s charakteristickými stopami letorastov. Pod veľkostne dominantnou číslicou jeden je vetvička borovice. Reverzu dominuje dobová podobizeň – portrét Jozefa Dekreta Matejovie v charakteristickej uniforme.

Tretiu cenu udelila komisia výtvarnému návrhu Karola Lička. Averzu dominuje pohľad na lesné spoločenstvo ihličnanov, s urasteným stromom v popredí. Motív dopĺňa zoskupenie mladých ihličnatých stromčekov. Reverz predstavuje klasický portrét na celej ploche mincového poľa. Prednosti návrhu sa javia v uplatnení pôsobivej štylizácie zredukovanej na základný prvok pracovných a bádateľských záujmov lesného odborníka.

Ďalšie ceny za kvalitne spracované návrhy získali MgA. Miroslav Schovanec, DiS. a Karol Ličko za ďalší predložený súťažný návrh.

Plánovaný termín emisie striebornej zberateľskej euromince je v máji 2024.

 

I. cena a realizácia

Mgr. art. Martin Sabol

 

 

 

 

 

 

zdroj:www.nbs.sk

100. výročie uvedenia do prevádzky leteckej linky Praha - Bratislava - Košice

24.04.2024

Rok 1924 je spojený s obdobím začiatkov pravidelnej leteckej dopravy v Československu. Hoci pokusné lety sa uskutočnili už i v roku 1923, 5. máj 1924, keď Československé státní aerolinie (ČSA) otvorili pravidelnú linku na trase Bratislava – Košice – Bratislava, je dňom ktorý sa považuje za začiatok pravidelného leteckého spojenia východoslovenskej metropoly s domácimi a postupne aj zahraničnými letiskami. Pozrime sa stručne na okolnosti vzniku prvej leteckej linky do Košíc.

V roku 1920 bolo zriadené prvé vojenské letisko, ktoré slúžilo aj lietadlám civilnej prevádzky. Letisko s trávnatým povrchom sa nachádzalo medzi dnešnou Južnou triedou a železničnou traťou, pričom tu dodnes existuje bývalá staničná budova ČSA. Historický dátum 5. máj 1924, kedy sa uskutočnil premiérový let na prvej pravidelnej linke spoločnosti ČSA spájajúcej Bratislavu s Košicami, bol v podstate dňom vzniku druhej linky. Prvá totiž spájala Prahu s Bratislavou. Linka do Košíc bola prakticky predĺžením spoja do budúceho hlavné mesta Slovenska.

Budovanie siete liniek malo svoju logiku, danú podlhovastým pôdorysom mladého československého štátu. Vláda sa usilovala čím skôr vytvoriť akúsi transverzálnu sústavu štyroch letísk, ktorá na západe začínala Prahou, pokračovala letiskami v Bratislave a Košiciach a v budúcnosti mala končiť letiskom v Užhorode. Poznamenávame, že linka bola neskôr rozšírená o spojenie do Brna (1926) a 6. mája 1929 až do Užhorodu.

Na otvorení linky z Bratislavy do Košíc sa začalo intenzívne pracovať prakticky po otvorení linky z Prahy do Bratislavy. Ako istú nepriazeň osudu možno spomenúť fakt, že otvorenie prvej linky bolo plánované na 28. október 1923, teda na piate výročie vzniku samostatného štátu. Počasie však „rozhodlo“ inak a premiérový let musel byť odložený na 29. október. Podľa dobovej tlače však 5. mája 1924 už všetko klapalo ako malo a na trávnatej ploche košického letiska sa medzi niekoľkými vojenskými lietadlami objavilo jediné civilné lietadlo. Išlo o jednomotorový dvojplošník typu A.14, ktorý bol upravenou verziou nemeckého lietadla Brandeburg CI, vyvinutého počas prvej svetovej vojny. Lietadlo A.14 malo rozpätie horného krídla 12,3 m, dolného krídla 11,75 m, dĺžku 8,4 m, výšku 3,13m a poháňal ho šesťvalcový vodou chladený piestový radový motor, ktorý vyvíjal maximálny výkon 170 kW, čo postačilo na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 170 km/h. K nízkej hmotnosti (len 933 kg) prázdneho lietadla prispelo najmä to, že krídla i trup boli zhotovené z dreva a potiahnuté plátnom. Maximálna vzletová hmotnosť bola 1 275 kg. Na vzlet potrebovalo rozjazd len 45 m, dojazd pri pristátí bol 60 m. V rokoch 1924-1925 bolo lietadlo A.14 hlavným typom v lietadlovej flotile ČSA. Pre úplnosť doplníme informáciu, že let absolvovalo lietadlo Aero A.14 s výrobným číslom 09 a registračnou značkou L-BARG. Inauguračný let na novej pravidelnej linke z Košíc do Bratislavy a späť bol významnou udalosťou nielen pre Košice a východné Slovensko, ale pre celé Slovensko.

 

 

Rozmery známky: 30 x 30 mm

Forma TL: TL

Počet známok na TL: 40

Počet známok v sérii: 1

Tlačiareň: Tiskárna Hradištko, s.r.o.

Technika tlače: Ofset

Náklad: 400 000

 

 

 

zdroj:www.pofis.sk

 

 

najnovšie 5 | všetky | späť na úvod

Nájdete nás na Facebooku